Resepi Yee Mee Kantonis Sedap



Bahan-Bahan:

- 3 keping Yee Mee dari bungkusan 5 keping.
- 100gm isi ayam dihiris memanjang.
- 100gm udang size besar yg sedang. Buang kulit dan kepala.
- 1biji karot, dikupas dan hiris haluspanjang 40cm.
- 1 biji lada benggala (capsicum) merah dihiris.
- 100gm sayur sawi (pilih yg hijau / cameroon).
- 3 ulas bawang putih dicincang halus.
- 1 biji bawang labu sedang dihiris halus.
- 4 keping fish kek dihiris tebal 5mm.
- 4 biji telur dipukul bersama sedikit garam dan lada putih.


Bahan-Bahan sos:

- 1 sudu kecil serbok stok ayam segera.
- 1 sudu besar sos tiram.
- 1 sudu kecil minyak bijan / sesame oil.
- 2 sudu besar kicap cair.
- 1/2 sudu kecil gula pasir.
- 1/4 sudu kecil serbuk lada putih.
- 2 sudu besar tepung jagung + 4 sdb air dan jadikan bancuhan.
- 2 cawan atau 500ml air.



Cara Menyediakan Yee Mee Kantonis:

1. Mendidhkan air dalam periok/kuali. Bila air mendidih masukkan kepingan yee mee. Tutup dan biarkan mendidih selama 2-3 minit. Bila mee agak lembut (bukan sampai lembik) keluarkan dan tos kering. Adunkan mee dengan 1 sudu besar minyak bijan rata. Panaskan kuali masukan sedikit minyak masaka dan panaskan. Agak minyak cukup panas masukkan mee yg tos tadi. Biarkan dalam 2minit. Angkat dan tepikan.

2. Ayam yang telah hiris ini masukkan sedikit serbuk lada putih, garam dan sedikit kicap cair. Biarkan peram selama 15-20 minit

3. Panaskan kuali masukan minyak. Bila minyak panas masukkan bawang putih yg dicincang, bila mula keluarkan haruman, masukkan hirisanbawang dan goreng sehingga bawang bertukar warna kuning keemasan. Segera masukkan ayam, udang dan fish cake. Boleh juga masukkan hirisan sotong. Goreng sehinggan masak. kalau perlu tambahkan air sedikit. Bila masak, keluarkan dan asingkan.

4. Panaskan kuali masukan sedikit minyak masak dan goreng sayuran, carrot dulukan dan terkemudiankan lada benggala. Anda juga boleh masukkan sayuran tambahan seperti jagung muda atau cendawan.Bila cukup masak ketepikan. Sayur sawi anda rebus dengan air mendidih 2-3 minit, keluarkan dan masukkan dalam air ais (air biasa pun ok) selama 10-15 minit dan toskan saiz potonga terpulang anda bagaimana anda ingin susun atas mee nanti.

5. Panaskan kuali kembali dan masukkan sedikit minyak..bila minyak panas masukkan telur telah pukul tadi. Jadikan telur dadar .

6. Masukkan yee mee yang anda telah tepikan dlm kuali bersama telur. Kacau rata. Masukkan sayuran dan ayam telah ditepikan. Masukan sekali dan gaul rata

7. Sekarang anda ada dua pilihan adakah anda ingin masukkan sos ke dalam keseluruhan mee tadi atau anda cuma ingin tuang sos panas ke atas hidangan mee kemudian. Penyediaan asingan terlebih dahulu ada lah cara terbaik untuk peniaga jimatkan masa dan kos dalam perniagaan..bagi suri rumah terpulang.

8. Kalau ingin sediakan sos berasingan, panaskan sedikit minyak dlm kuali, masukan sedikit bawang putih cincang, kalau nak masuk cendawan pun boleh. Masukkan adunan sos yang kita sediakan di atas dan mendidihkan. Bila mula mendidih kacau rata. Kalau tak cukup pekat tambah sikit bancuhan tepung jagung kalau pekat boleh tambah air sikit utk cairkan tak ada masalah. Kecilkan api dapur dan reneh selama 15 minit dengan tutup tudung. 
Terbaru Lebih lama
Join us on telegram